Jak už asi mnozí zaregistrovali, město Třinec vydalo svou mobilní aplikaci nazvanou „Třinec v mobilu“, která má za cíl přesunout komunikaci města s občanem i na mobilní platformy, přičemž mezi hlavní výhody tohoto počinu by bezesporu mělo byt přiblížení a bezprostřednost komunikace, neboť mobilní telefon mají lidé často vždy při sobě. Informace by měly skrze tuto platformu proudit oboustranně, tedy také od občanů, ať už ve formě návrhů, hlášení či anket.

Město oznámilo spuštění mobilní aplikace ve své tiskové zprávě dne 12. dubna 2023.

Piráti v Třinci samotný vznik této aplikace hodnotí jako nezbytný posun v naplňování vizí Třince jako chytrého města. Aplikace by tedy podle nás měla poskytovat maximum užitečných informací a nástrojů týkající se našeho města, které máme, obrazně řečeno, každý z nás pohodlně na pár kliknutí v naší kapse. V jaké míře naše očekávání aplikace v tuto chvíli naplňuje, co hodnotíme pozitivně, kde vidíme prostor ke zlepšení, zda-li výsledek odpovídá zaplacené ceně, zda byly i jiné cesty naplnění cílů, nejen o tom je tento článek.

V usnesení rady města 2023/357 ze dne 27. 3. 2023 byl mimo jiné zmíněn dokument „Vize komunikace města prostřednictvím mobilní aplikace“, který jsme získali a ze kterého čerpáme některá data.

Statistika nuda je

Dokument popisující vizi aplikace mimo jiné uvádí, že v minulém roce k webu města přistoupilo 70 % občanů právě skrze mobilní telefon, přičemž 90 % všech návštěvníků webu bylo ve věku do 55 let. Tato čísla i podle nás dokladují, že ke vzniku přehledné mobilní aplikace čas již uzrál. Asi každý, kdo někdy navštívil web města také potvrdí, že ve změti informací zde publikovaných je mnohdy poněkud krkolomné najít potřebné informace.

Analytiky webu města také prozradily, že nejčastěji uživatelé vyhledávali: aktuality (cca 15% návštěv), Potřebuji si zařídit, Kontakty, Organizační struktura, Řidičské průkazy, Osobní doklady, Volný čas, Úřední deska, Čistota a pořádek. Z těchto statistik zřejmě vycházel i prvotní obsah mobilní aplikace.

Kdo vyhrál soutěž?

Začněme po pořádku a podívejme se na samotný počátek realizace. O uzavření smlouvy se společností ETERNAL, s. r. o. rozhodla Rada města na své 122. schůzi, dne 5. září 2022, tedy ještě před termínem říjnových komunálních voleb, usnesením 2022/3952 s nadpoloviční většinou hlasů všech členů rady města. Firma byla vybrána zřejmě přímo bez výběrového řízení.

Na trhu v tomto odvětví lze najít více projektů:

  • V Obraze – mobilní aplikace společnosti Galileo corporation, s. r. o., kterou mimo jiné používá i naše sousední obec Vendryně.
  • Mobilní rozhlas – mobilní aplikace společnosti Munipolis, s. r. o.
  • MojePraha – aplikace využívá pražská otevřená data a zpřístupňuje je občanům v elegantní, přehledné a použitelné podobě. Poskytuje dopravní informace, kulturní aktuality, kontakty a otevírací doby na úřady, lékárny a zdravotnická zařízení a mnoho dalšího. Nabízí se otázka, zda nebylo možné toto řešení zdarma použít a rozvinout. Další vývoj by však stál další peníze.
  • Změňte.to - aplikace slouží ke sběru podnětů na zlepšení všeho možného. Aktuálně se dá získat od pražské městské firmy OICT. Bohužel zaměření aplikace je velmi specifické, byť z uživatelského pohledu je dosti zdařilá.

Pro volbu společnosti ETERNAL, s. r. o. může hovořit i skutečnost, že její mobilní informační systém používají velká města jako např. Pardubice, Liberec, České Budějovice, Písek, Mladá Boleslav, části Prahy, a další, které lze najít např. na stránce obchodu Google Play.

Z veřejně dostupné smlouvy jsme se dozvěděli:

  • Maximální cena byla sjednána ve výši 559 240 Kč bez DPH, přičemž implementace funkcí a obsah byl ve výši 364 840 Kč a servisní podpora maximálně 194 400 Kč, resp. maximálně 8 100 Kč/měsíc bez DPH. Dodavatel si účtuje cenu za provoz a technickou podporu podle počtu uživatelů aplikace, a to: 3780 Kč / měs. do 1500 uživatelů, 5940 Kč / měs. od 1501 do 3000 uživatelů, 8100 Kč / měs. nad 3001 uživatelů. Z pohledu vynaložených nákladů se cena jeví jako přiměřená. Vývoj vlastního informačního systému a aplikací pro systémy Android a iOS by byl v konečném důsledku podstatně dražší. Zda-li uveřejněná první verze aplikace splňuje nejvýhodnější poměr co do uživatelského přínosu a ceny, je na další zvážení. Otázkou pak také je, jestli se z pohledu dlouhodobých měsíčních plateb aplikace nakonec neprodraží. Nyní se zdá, že město má smluvně pokrytou servisní podporu na příští dva roky.
  • „Objednatel, tj. město, hodlá v rámci plnění této Smlouvy nechat Zhotovitelem vytvořit, rozvíjet, udržovat a poskytovat podporu provozu Mobilního informačního systému pro statutární město Třinec v souladu s nejnovějšími a uživatelskými standardy. Objednatel hodlá výše uvedené realizovat takovým způsobem, aby i v budoucnu bylo možné činit další úpravy a optimalizace, ať již přímo Zhotovitelem, nebo třetí stranou.“ V tomto případě nemáme k dispozici detailní technické informace, nicméně ze smlouvy vyplývá, že město není vlastníkem majetkových autorských práv vzniklého díla a je mu pouze poskytnuta nevýhradní licence k užití díla či jeho částí. Pokud si představíme, že společnost ETERNAL, s.r.o. zkrachuje, pak je otázka, jak se město s touto skutečností vypořádá.

Šlo to i jinak a levněji?

Jednou z možností, jak realizovat takový systém s menšími náklady, může být strategie, kdy město maximum informací poskytne formou otevřených a strojově snadno zpracovatelných dat (Open Data), případně také zpřístupní rozhraní, pro příjem dat, např. hlášení závad, které však už nemá nic společného s otevřenými daty a jeho implementace by musela být realizována IT odborem, což by s sebou přineslo další náklady. Pak se otevírá prostor soukromému sektoru k tomu, aby vytvořil na vlastní náklady moderní a uživatelsky dokonalou mobilní aplikaci. Město tedy jen poskytne data, podmínky a doporučení a případně také oficiální záštitu, pakliže aplikace bude splňovat striktní požadavky města na obsah a funkcionalitu, a také např., že data poskytnuté městem nebudou mísena s komerční reklamou apod.

Nutno podotknout, že i tato cesta má svá úskalí a nemusí být pro potřeby města ideální. I v tomto případě platí klasický projektový trojúhelník na jehož vrcholech stojí rychlost , cena a kvalita . Chcete-li získat kvalitní produkt, pak to bude vykoupeno buď vyšší cenou nebo neúměrnou délku dodání. V tomto případě město vsadilo na jistotu v podobě kompromisní cesty vyšší rychlosti s přiměřenou cenou a kvalitou.

Nicméně, zveřejňování informací skrze Open Data není vůbec od věci a mnoho obcí a měst už tak dávno činí. Město Třince v současnosti skrze Open Data publikuje pouze informace z úřední desky.

Problém uzavřených řešení.

Tak zvané Vendor lock-in (česky označované také jako proprietární uzamčení) znamená uzamčení zákazníka v závislost na konkrétním dodavateli. Přechod k jiným (lepším, levnějším) dodavatelům je značně ztížen a zákazník tak zůstává závislý na daném dodavateli.

Nabízí se otázka, zda-li si město, resp. zainteresovaní a zodpovědní lidé položili otázku, jak budou toto zvolené řešení případně v budoucnu opouštět, jak obtížná bude případná budoucí migrace. A také jak nákladné budou další vylepšení a rozšíření systému. Otázky zdají se možná provokativní, nicméně jsou naprosto legitimní a férové.

Už jen samotná výměna aplikace formou uživatelské aktualizace stávající mobilní aplikace je velmi ztížen. Hovoříme o možnosti, kdy uživatel získá novou aplikaci jednoduše aktualizací té staré (často díky automatické aktualizaci) a nebude nutné uživatele informovat a nutit instalovat jinou samostatnou mobilní aplikaci. Každá aplikace má totiž svůj unikátní aplikační identifikátor a samotná aplikace je publikována pod správou společnosti ETERNAL, s. r. o.

Výhodou řešení od společnosti ETERNAL, s. r. o. je, že město nakupuje již hotové moduly, což v počátcích urychluje vývoj a rozvoj aplikace. Na druhou stranu, implementace případných specifických požadavků může být stejně drahé jako klasický vývoj na zakázku, případně se ani finančně nevyplatí řešit drobné ať už kosmetické či funkční neduhy aplikace.

Je co zlepšovat?

Zvolené řešení má své klady i zápory, stejně jako jiná řešení. Je otázkou, jestli město nemělo ještě se zveřejněním aplikace pár týdnů počkat, a lépe zhodnotit obsah aplikace tak, aby již při prvním zveřejnění oslovila a o své užitečnosti přesvědčila co nejvíce občanů. Vzhledem k úzké cílové skupině, tj. pouze občanů města, je možné, že pokud aplikace občana neosloví na první dobrou, může aplikace upadnout na delší dobu v zapomnění.

Zamysleli jsme se tedy v pozitivním duchu, jak by se stávající mobilní aplikace mohla vylepšit zejména s ohledem na přidanou hodnotu pro její uživatele. Níže uvedené body nejsou nijak prioritizovány.

Kalendář akcí

  • Prozatím nefunkční notifikace týkající se nových akcí v kalendáři, přestože jsou v nastavení aplikace zapnuty. Notifikace by ideálně měly být zobrazeny v momentě, kdy je akce přidána do databáze, nikoliv v den konání, a také s ohledem na aktuální nastavení filtru.
  • Nefunkční odkaz na zobrazení lokality v mapách.
  • Nelze vybrané akce označit a zařadit mezi oblíbené.
  • Program kina by mohl být v samostatné kategorii filtru.
  • Ikonky jednotlivých typů kategorií by mohly být barevně odlišeny. Lidské oko vnímá barvu dříve než tvar.
  • Město by mělo ideálně zpřístupnit vlastní rozhraní pro zadávání nových akcí. Minimálně tedy v aplikaci uvést, kde lze přidat vlastní veřejnou akci.
  • V současnosti se využívá databáze MajDay, nicméně program kulturních/sportovních akcí je i tak roztříštěn mezi další zdroje: Infocentrum Třinec, Program Kina Kosmos, Program TRISIA, Program Knihovny Třinec, atd. Mobilní aplikace by ideálně měla obsahovat všechny akce městem zřizovaných příspěvkových organizací. Měla by také umožnit soukromým pořadatelům inzerovat své akce, čímž město poskytne podporu těm, kteří mají zájem přispět svými akcemi k životu ve městě.

Úřad

  • Prozatím nefunkční notifikace týkající se nových informací na úřední desce, přestože jsou v nastavení aplikace zapnuty.
  • Rezervační systém by měl být ideálně integrovaný v aplikaci a po provedené registraci by mělo být snadné jedním kliknutím přidat rezervovaný termín do svého kalendáře, kdy samotná událost v kalendáři obsahuje všechny potřebné informace, jak dále postupovat.
  • Přehled platných vyhlášek a nařízení města.
  • Historie úřední desky. Na úřední desce město zveřejňuje důležité informace pro občany, např o plánovaných dopravních omezeních. Většina obyvatel však zaregistruje skutečnost až v momentě, kdy nastane, a v danou chvíli již není možné užitečné informace na úřední desce dohledat. Podotýkáme, že aplikace města Liberec tuto vlastnost má.
  • Úřední doba magistrátu, poloha, informace o aktuální vytíženosti úřadu, atd.
  • Další informace jako jsou: Veřejné zakázky, Odpovědi dle InfZ, Informace o poplatcích, důležité úřady (ČSSZ, Úřad práce, atd.).

Tříděný odpad

  • Chybí polohy speciálních kontejnerů (elektro, textil, apod.). Informace o tom, kde se nachází kontejnery na komunální odpad, plasty, papír a sklo, které jsou skoro na každém rohu, už de-facto není užitečná informace.
  • Filtr na hledané kontejnery určitého typu, např. uživatel chce zobrazit pouze rozmístění kontejnerů na textil.
  • Dynamicky dle aktuální časové dostupnosti zobrazovat také polohy kontejnerů na objemný odpad. Vždy dostupný plán svozu objemného odpadu zatím chybí.

Parkování

  • Přehled parkovišť obsahuje bublinky s logem TřinecITy. Zřejmě by mělo být záměrem použít symboly jednotlivých druhů parkovišť (volně přístupné, na kotouč, placené). Mimochodem placené parkoviště v tomto přehledu chybí a jsou zřetelné pouze v sekci Parkovací zóny. Do budoucna by bylo skvělé, kdyby mapka ukazovala aktuálně volná parkovací místa, ale to je spíše technologická hudba budoucnosti.
  • Mapka s vyznačenými zónami plánovaného blokového čištění s bublinou obsahující termín. Případně možnost v aplikaci vybrat ulice, na které by měla aplikace předem upozornit notifikací, že zde bude probíhat nějaké blokové čištění či jiná uzavírka.

Jiné

  • Chybí informace o Zastupitelstvu města a Radě města, tj. členové, zápisy, hlasování, usnesení, atd.
  • Možnost vyhledávání obsahu podle textu (např. dohledat kontakt na osobu rychle podle jména, nebo jiné informace podle nějakého zapamatovaného klíčového slova). Tuto funkci má např. aplikace města Liberec od stejného dodavatele.
  • Ikonka aplikace zobrazuje logo TřinecITy opticky viditelně mimo střed.
  • Chybí tmavý motiv aplikace.

Abychom se pouze nezaměřovali na nedostatky. Aplikace přináší velkou výhodu v podobě dosažení často hledaných informací a stránek na webu města na pár kliknutí. Již v první verzi aplikace vítáme skvělou funkci, jakým je pohodlná možnost hlášení závad.

Po prostudování dokumentu Vize komunikace města prostřednictvím mobilní aplikace se zřejmě můžeme v budoucnu těšit např. na tyto vlastnosti:

  • Rozvoj konceptu FajnyTřinec.
  • Ankety a pocitové mapy - občané budu moci hodnotit, jak se cítí v dané oblasti či specificky jak hodnotí vybrané otázky (parkování, občanská vybavenost, apod.).
  • Vylepšený modul hlášení problémů - interaktivní mapa hlášených problémů a stav řešení.
  • Sousedská výpomoc - podpora interakce mezi občany (mimo magistrát) a sousedské vzájemnosti v rámci ulice či sídliště (např. formou dobrovolnictví, nabídek či poptávek),
  • Obsazenost parkovacích míst, kontejnerů na tříděný odpad, a jiné informace z chytrých senzorů.
  • Platby za parkování přes vlastní aplikaci města.
  • On-line kamery.
  • atd.

Nicméně, všechny tyto vlastnosti zřejmě nebudou hudbou blízké budoucnosti a vyžádají si větší či menší dodatečné náklady nejen z pohledu vývoje aplikace, ale také co do pořízení technologií, jejichž data bude aplikace zprostředkovávat.

Výhledově pro rok 2023 a 2024 město počítá s investicemi do rozvoje funkcionalit ve výši 1 mil Kč bez DPH. Další roky dle možností a funkcí od 300 tis až 500 tis Kč ročně. V kalkulovaných cenách není zahrnuta cena za správu aplikace a také práce zaměstnanců magistrátu.

Závěrem

Možná si říkáte, že po bitvě je každý generál. Bohužel jsme neměli možnost přispět našim pohledem na možnou realizaci mobilní aplikace, neboť celý záměr vznikal, jak je zvykem nejen v Třinci, za uzavřenými dveřmi magistrátu města. A v době, kdy informace o tomto záměru probublávaly na povrch, bylo už de-facto vše rozhodnuto. Ostatně záměrem tohoto článku není kritika, nýbrž zhodnocení možností a jakási zpětná vazba, která je podle nás důležitá pro případné budoucí směřování rozvoje městské aplikace. Naší snahou je přispívat, ale také se nebát si přiznat a poukázat na věci, které možná nejsou v tuto chvíli ideální a ze kterých se můžeme poučit. Kam se bude vývoj aplikace Třinec v mobilu ubírat, budeme sledovat.

Reference